Dobíjení elektromobilů – vše, co potřebujete vědět 

Elektromobilita se stává stále dostupnější a s tím roste i počet elektromobilů na silnicích. Jedním z klíčových faktorů pro pohodlné používání elektromobilu je dostupnost a efektivita dobíjení. V tomto článku se ponoříme do problematiky dobíjení a podrobně se podíváme na všechny aspekty, od typů nabíjecích stanic a jejich výkonu, přes faktory ovlivňující dobu nabíjení, až po technické aspekty domácího i veřejného nabíjení.
nabíjení elektromobilu

Elektromobily lze nabíjet dvěma způsoby – střídavým nebo stejnosměrným proudem. Střídavé nabíjení probíhá z běžné zásuvky a je vhodné pro delší parkování (např. u nákupních center nebo doma přes noc). Rychlonabíječky poskytují stejnosměrný proud a nabíjení je efektivnější a rychlejší.

Střídavé Nabíjení (AC): 

  • Přes běžnou 230 V zásuvku.
  • Ideální pro dlouhodobé parkování (např. přes noc).
  • Nabíjení trvá několik hodin.

Stejnosměrné Nabíjení (DC):

  • U veřejných rychlonabíječek.
  • Rychlejší nabíjení (cca 30 minut na 80 % kapacity).
wallbox pro nabíjení elektromobilu

Domácí nabíjení elektromobilu se stává stále běžnější záležitostí. Nabízí komfort, flexibilitu a v neposlední řadě i úsporu financí. Kdo má možnost nabíjet doma, nemusí v běžném provozu vozidla prakticky nikdy k veřejné nabíječce. Navíc můžete využít výhodnějších tarifů pro nabíjení elektromobilů nebo levnější noční proud.

V zásadě máte dvě možnosti, jak svůj elektromobil doma nabíjet. Základní, ale ne příliš efektivní metodou je nabíjení z běžné zásuvky (běžnou 230 V zásuvku lze využít, ale vícefázová 16 A zásuvka je efektivnější). To má sice výhodu v tom, že nepotřebujete žádné další vybavení a auto si pomalu nabijete přes noc, ale zato se s ním pojí několik nevýhod. Nabíjení probíhá velice pomalu a také hrozí bezpečnostní riziko. Zejména u starších nemovitostí může nabíjení způsobit přehřátí kabelů, které nejsou na takto vysoký přenos energie stavěné. To může v nejhorším případě způsobit i požár. Problémové je i použití prodlužovacích kabelů – ty standardní rovněž nejsou navrženy pro přenos tak velkého množství energie a zahřívají se.

Druhou variantou je koupě wallboxu - zařízení vyrobené speciálně pro nabíjení elektromobilů. Jedná se o nástěnnou nabíjecí stanici, která se instaluje napevno do garáže nebo parkovacího stání. Nabízí nejvyšší komfort a rychlost nabíjení. Pokud navíc propojíte systém s fotovoltaickými panely a baterií, máte vyhráno. Pro instalaci wallboxu je ale potřeba elektrikář a elektroinstalace domu musí být na vyšší zátěž připravena. Přečtěte si více o wallboxech a možnosti jejich pojištění v našem článku.

Wallbox:

  • Jsou rychlé a bezpečné.
  • Umožňují nabíjení různým výkonem (od cca 3,7 kW do 22 kW). Čím vyšší výkon, tím kratší doba nabíjení.
  • Cena wallboxu se pohybuje od 15 do 60 tisíc korun.

Nabíjení ze zásuvky:

  • Nepotřebujete žádné další příslušenství.
  • Lze využít běžnou zásuvku i třífázovou zásuvku.
  • Je pomalé a může představovat bezpečnostní riziko (přehřátí kabelů).
elektromobil na veřejné nabíječce

S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích se rozšiřuje i síť veřejných nabíjecích stanic. To umožňuje řidičům elektromobilů pohodlně cestovat na delší vzdálenosti bez obav o dojezd. V České republice jich je v současnosti více než 3 000. Většina z nich se nachází ve městech, ale jejich počet se zvyšuje i na venkově. Podívejte se například na tuto mapu dobíjecích stanic.

Typy veřejných nabíjecích stanic:

  • AC nabíjecí stanice nabízí pomalejší nabíjení (obvykle 3,7 kW až 22 kW), ale jsou dostupnější a cenově výhodnější.
  • DC nabíjecí stanice umožňují rychlé nabíjení (až 350 kW), ale jsou dražší a méně dostupné.
  • Ultra rychlé nabíjecí stanice nabízí nejrychlejší nabíjení (až 800 kW), ale jsou zatím poměrně vzácné. U ultrarychlých stanic lze doplnit energii pro dalších 200 km jízdy za 10 minut.

Ceny za nabíjení se liší v závislosti na typu stanice, provozovateli a způsobu platby. U AC stanic se ceny pohybují okolo 8 Kč/kWh, u DC stanic okolo 16 Kč/kWh a u ultra rychlých stanic okolo 22 Kč/kWh.

Nabíjení u veřejných stanic se obvykle provádí pomocí RFID karty, mobilní aplikace nebo platební karty. Některé stanice akceptují i hotovost.

Doba nabíjení závisí na rychlosti nabíjecí stanice. U ultrarychlých veřejných dobíjecích stanic ČEZ můžete doplnit energii pro dalších 200 kilometrů jízdy už za 10 minut. Středně rychlé stojany o výkonu 50 kW doplní baterii vašeho elektromobilu na 80 % za necelých 30 minut.

Doba nabíjení závisí na:

  • Kapacitě baterie
  • Typu nabíjení
  • Výkonu nabíjecí stanice

Například:

  • Nabíjení z běžné zásuvky: 8-12 hodin
  • Nabíjení z wallboxu: 4-6 hodin
  • Rychlonabíjení: 20-30 minut (na 80% kapacity)
  • Naplánujte si cestu. Před cestou si zkontrolujte dostupnost nabíjecích stanic na trase.
  • Využijte mobilní aplikace. Existuje mnoho mobilních aplikací, které vám pomohou najít nejbližší nabíjecí stanici, zkontrolovat její dostupnost a cenu.
  • Nabíjejte, když je to nutné. Není nutné nabíjet baterii elektromobilu na 100 %. Pro běžné denní ježdění stačí nabíjet na 80 %, což je zároveň ideální pro zvýšení životnosti baterie.
  • Využijte výhodné tarify. Někteří provozovatelé nabíjecích stanic nabízí zvýhodněné tarify pro registrované uživatele.

Životnost baterie je jedním z nejdůležitějších faktorů, které je nutné zvážit při koupi elektromobilu. Kapacita baterie totiž v průběhu let klesá a s ní i dojezd vozu. Zároveň platí, že elektromobil s dobře udržovanou baterií může sloužit po mnoho let. Správná péče a uvědomělé používání jsou klíčem k dlouhé životnosti baterie. Podíváme se, které faktory ovlivňují životnost baterie v elektromobilu a poradíme, jak ji co nejlépe prodloužit.

Faktory ovlivňující životnost baterie

  • Počet nabíjecích cyklů. Životnost baterie je udávána v počtu nabíjecích cyklů. Nabíjecí cyklus se počítá od 0 % do 100 % nabití. Čím více nabíjecích cyklů baterie absolvuje, tím rychleji se její kapacita snižuje.
  • Hloubka vybití. Čím hlouběji je baterie vybitá, tím větší je zátěž pro její články a tím rychleji se snižuje její kapacita. Protože doporučuje nenechávat baterii vybít pod 20 %.
  • Teplota. Vysoké i nízké teploty zkracují životnost baterie. Optimální teplota pro skladování a používání baterie je mezi 15 °C a 25 °C.
  • Způsob nabíjení. Rychlé nabíjení zkracuje životnost baterie více než pomalé nabíjení. Proto se doporučuje používat rychlé nabíjení pouze v případě nutnosti.
  • Stárnutí. I když se baterie nepoužívá, její kapacita se v průběhu let snižuje.

Tipy pro prodloužení životnosti baterie

  • Nabíjejte baterii na 80 %. Není nutné nabíjet baterii na 100 %. Pro běžné denní ježdění stačí nabít na 80 %.
  • Vyhýbejte se hlubokému vybití. Nenechávejte baterii vybít pod 20 %.
  • Je důležité pravidelně používat elektromobil a udržovat baterii v činnosti.
  • Nepoužívejte rychlé nabíjení zbytečně. Rychlé nabíjení používejte pouze v případě nutnosti.
  • Parkujte ve stínu. Vysoké teploty zkracují životnost baterie. Parkujte ve stínu, pokud je to možné.
  • Dodržujte pokyny výrobce. Dodržujte pokyny výrobce baterie ohledně nabíjení a skladování.

Pojištění elektromobilu je v praxi stejně důležité jako pojištění automobilu s benzínovým či naftovým motorem. Vzhledem k specifickým vlastnostem (nebylo by lepší „ke specifické konstrukci“?)  elektromobilů je však vhodné se zajímat, jestli nabídka vybrané pojišťovny obsahuje některé zvláštnosti (jen z důvodu, aby se neopakovala slova specifikace – specifické), jako např. pojištění samotné vysokonapěťové trakční baterie, která může být nejdražší položkou pojišťovaného vozidla.

  • Pojištění elektromobilů může být dražší než pojištění běžných automobilů. Důvodem je vyšší cena samotného elektromobilu, pracnost a cena jeho oprav a speciálně pak rizika spojená s poškozením trakční baterie.
  • Pojištění baterie je vzhledem k její ceně u elektromobilu podstatné. Kryje škody v případě poškození baterie, její krádeže nebo požáru.
  • Pojištění vlastní nabíjecí stanice proti krádeži a jejímu poškození doporučujeme rovněž sjednat. Může (ale nemusí) dokonce být součástí pojištění vozidla.
  • Asistenční služby – asistenční služby pro elektromobily by měly zahrnovat i služby spojené s dobitím vybité baterie na místě, nebo odtahem vozidla k nejbližší dobíjecí stanici, a případně i odtah vozidla do servisu specializovaného na opravy vozidel na elektrický pohon.

Dobíjení elektromobilů se stává stále dostupnější a efektivnější. Rozšiřuje se síť nabíjecích stanic, ceny za nabíjení se stávají dostupnějšími (opakují se slova z předešlé věty, nahradila bych něčím jako „ceny za nabíjení jsou stále příznivější“ nebo něčím podobným) a technologie nabíjení se neustále vyvíjí. S dobře udržovaným elektromobilem, plánováním a správným přístupem k dobíjení můžete bez obav vyrazit na cesty a přispět k udržitelné budoucnosti nás všech.

Existují dva hlavní typy nabíjení: AC a DC. AC nabíjení je pomalejší, ale dostupnější a cenově výhodnější. DC nabíjení je rychlejší, ale dražší a méně dostupné.
Doma lze elektromobil nabíjet z běžné zásuvky (230 V nebo třífázové) nebo z wallboxu. Wallbox je komfortnější a rychlejší, ale vyžaduje instalaci elektrikářem.
Baterii byste měli nabíjet na 80 %, vyhýbat se hlubokému vybití, parkovat ve stínu a dodržovat pokyny výrobce.
Kromě běžného pojištění je vhodné zvážit i pojištění baterie a nabíjecí stanice. Hodí se i asistenční služba, která vám pomůže při vybití baterie.
Wallbox je specializovaná nabíječka, která se instaluje doma nebo na pracovišti. Nabíjení z wallboxu je rychlejší a efektivnější než z běžné zásuvky. Wallboxy jsou navrženy tak, aby minimalizovaly ztráty energie a umožnily vyšší nabíjecí výkony.
Ano, můžete. Výrobci elektromobilů doporučují udržovat baterii nabitou na 20–80 %, což prodlužuje její životnost. Dobíjení na veřejných stanicích je možné i při vyšším stavu nabití.